25 jaar geleden gebeurde de kettingbotsing in Nazareth. Wat was de impact op de verzekeringswereld?
Wat er gebeurde
Exact 25 jaar geleden, op 27/02/1996, gebeurde er op de E17 in Nazareth een gigantische kettingbotsing. Dit zou de geschiedenis ingaan als het grootste verkeersongeval ooit gebeurd in België. Meer dan 200 voertuigen waren betrokken, 10 mensen kwamen om, 56 anderen raakten zwaargewond.
Welke gevolgen waren er voor de verzekeringswereld?
In een normaal verkeersongeval, betaalt de verzekeringsmaatschappij van de aansprakelijke partij de schade aan de benadeelde partij. Bij een kettingbotsing is dit echter zeer moeilijk om te bewijzen. Wie was nu in fout en wie is in recht? Om dat te bepalen, zou een lange juridische strijd allicht wachten, zonder zelfs de garantie te hebben dat de benadeelden een vergoeding zouden krijgen.
Om hieraan tegemoet te komen werd door de verzekeringsondernemingen beslist om een speciale regeling te treffen, om bestuurders die moeilijk of niet de aansprakelijkheid van een tegenpartij kunnen bewijzen alsnog te gaan vergoeden.
Procedure
Om deze speciale regeling in te roepen, zit eerst een comité samen van de toegetreden verzekeringsondernemingen. Die gaat dan beslissen of het uitzonderlijk gebeuren onder deze speciale regeling zou vallen of niet. Indien wel, zullen de bestuurders door hun eigen verzekeringsmaatschappij een schadevergoeding uitbetaald krijgen, ten belope van 50% van hun geleden materiële schade, alsook 100% van hun lichamelijke schade.
Op deze manier krijgen slachtoffers toch nog een bepaalde zekerheid dat zij een schadevergoeding krijgen. Het laatste wat een slachtoffer van een verkeersongeval wil, is een lange juridische strijd om zijn geleden schade terugbetaald te krijgen. Deze conventie probeert daarin tegemoed te komen aan de noden van de slachtoffers of hun nabestaanden.